Tandi Hebron Montessory Pre-Primary School. Nepal

De samenleving wordt, vooral in de kleine dorpen (cottages), beïnvloed door spanning en geweld, vaak als gevolg van drank- en drugsmisbruik. Het kastensysteem in Nepal is debet aan het verschil tussen ‘wel kans of nauwelijks kans’ op de arbeidsmarkt. Dit verhoogt de spanning in de gezinnen.

De kerk van pastor Sajan is een aantal jaren geleden begonnen met een Day Care Center (DCC), voor heel kleine kinderen. De aanleiding en diaconale nood van toen was dat de moeders die de zorg voor hun kinderen hadden ook hun deel van het gezinsinkomen bij elkaar moesten sprokkelen, door te werken op de rijst- en mosterdzaad velden. Door hun kinderen bij het DCC onder te brengen konden de arbeidsomstandigheden van de moeders sterk worden verlicht.

De kinderen werden in het DCC opgevangen, kregen te eten en er werd met hen gespeeld. Bij dit alles voelde de begeleiders zich afhankelijk van Gods Geest. Die liefde was hun motivatie en uit die grondslag wordt het DCC ook gerund.

Echter, ook in Nepal, als kinderen 5 jaar worden moeten zij naar een basisschool. De grondslagen van reguliere Nepalese scholen zijn anders en passen vaak helemaal niet bij dat wat christelijke ouders in het onderwijs van hun kinderen aan kwaliteit en continuïteit voorstaan. De Nepalese cultuur kent veel lesonderbrekingen, leerkrachten zijn vaak niet of te laag opgeleid, waardoor de leskwaliteit navenant is.

Het betreft het opzetten van een school voor basisonderwijs voor kinderen tot 9 jaar (pre-primary). De bijdrages die DND heeft gedaan zijn besteed aan huisvesting en inrichting van het schoolgebouw en om vervoer te organiseren voor de kinderen,